tirsdag 16. oktober 2012

Fra furu til hvitt

Da vi overtok huset i vinter var det mye vi ønsket og pusse opp. Om en del år tror jeg nok at vi har gjort noe med alle rommene i huset. Gangen vår har liggende tømmer-liknende panel. Vi tror at det eneste de forrige eierne har gjort med veggene er å kalke de for å beholde de lyse.

Da jeg så bildene av huset sa jeg at gangen må absolutt males. Det har vi ikke gjort. De forrige eierne hadde tremøbler i gangen og da gikk egentlig alt litt i ett. Vi har en hvit kommode der, som jeg har vist dere før, og ellers lyse gardiner og lyst interiør. Dørene var i furu og hadde blitt veldig gule. Vi bestemte oss derfor for å begynne prosjektet male dører. De første dørene jeg malte var i gangen og deretter fortsatte jeg med dørene som gikk inn til kjøkkenet. Nå mangler jeg å male baksiden av døren ned til kjelleren og døren til soverommet og badet. Jeg håper på at vi får veldig lyst til å male de iløpet av vinteren. Akkurat nå er jeg lei av å male dører for det tar sånn tid på grunn av alle strøkene og at det må tørke skikkelig.

Her er ihvertfall før og etter bilder fra dørene i gangen:








Underveis bestemte jeg meg for å male listene rundt vinduet og karmen. Dette var også i furu. Vi ble veldig fornøyd med dette, da det bryter litt med alt som er trefarget i gangen. Om noen lurer så er fremgangsmåten jeg har brukt slik:

  • Dørene var oljet og listene kalket. Vasket derfor alt først med husvask.
  • Grunnet med sperregrunn. 2 strøk.
  • Malingen jeg har brukt heter Tak og Panel. Farge: Kritt Hvit.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar